Wszystko, co musisz wiedzieć o szczoteczkach do zębów

CZY METODA SZCZOTKOWANIA MA ZNACZENIE? KTÓRĄ SZCZOTECZKĘ WYBRAĆ?

Soniczne, elektryczne, a może klasyczne….
Która jest najlepsza? Którą szczoteczkę wybrać i jak często zmieniać?

Odpowiednio dobrana i regularnie wymieniana szczoteczka, to absolutna podstawa utrzymania zdrowych zębów oraz dziąseł.

Szczoteczka jest idealnym miejscem do gromadzenia się bakterii, szczególnie jeśli jest rzadko wymieniana ze względu na posiadanie wygodnych, wilgotnych do ich osiedlania włókien. Dlatego szczoteczkę do zębów należy wymieniać co 2-3 miesiące. Jeśli stosujemy szczoteczkę soniczną, bądź elektryczną, to również wymieniamy głowicę. Nawet jeśli przepłukujemy ją po każdym myciu wodą, to nie zmienia faktu, że mogą znajdować się na niej potencjalne mikroorganizmy chorobotwórcze. Bardzo ważne jest, abyśmy wymieniali szczoteczkę po każdej infekcji gardła jamy ustnej czy grypie, ponieważ na jej powierzchni znajdują się większe ilości bakterii chorobotwórczych, niż zazwyczaj.

Sygnałem do wymiany szczoteczki, jak również informacją dla nas o przykładaniu zbyt dużej siły podczas szczotkowania, jest rozchodzenie się włókien na boki. Włókna szczoteczki tracą swoją sprężystość i kształt, przy prawidłowym szczotkowaniu po upływie 2-3 miesięcy.

Należy pamiętać, że szczoteczki stosowane u dzieci wymagają jeszcze częstszej wymiany, niż te u dorosłych. Pozwala to wyrobić u najmłodszych Pacjentów dobre nawyki, uczy prawidłowej higieny, zmniejszając ryzyko zbyt mocnego dociskania włosia szczoteczki do zębów.

Jak wcześniej wspominaliśmy, częstym problemem u wielu Pacjentów jest zbyt mocne dociskanie szczoteczki, co może prowadzić do zwiększonego narażenia na powstanie ubytków szkliwa oraz podrażnienia czy cofania się dziąseł. Dlatego najbardziej uniwersalną, bezpieczną opcją jest szczoteczka z miękkim zaokrąglonym włosiem o niewielkiej główce, co umożliwia dotarcie do trudno dostępnych miejsc.
Miękkie włosie będzie odpowiednie dla wszystkich, szczególnie cierpiących na nadwrażliwość, Pacjentów periodontologicznych, kobiet ciężarnych, nastolatków i przede wszystkim naszych najmłodszych Pacjentów.

Szczoteczka powinna również mieć wygodny i szeroki uchwyt.

Szczoteczki manualne, soniczne czy elektryczne różnią się ilością drgań, które pomagają usuwać osad i płytkę nazębną. Najważniejsza jest jednak prawidłowa technika szczotkowania. Dlatego w Pure Dental Clinic odpowiednia metoda szczotkowania dobierana jest w zależności od indywidualnych potrzeb Pacjenta.

Jak prawidłowo przechowywać szczoteczkę?

1. Szczoteczkę powinniśmy przechowywać w kubeczku, w pozycji pionowej z włosiem skierowanym do góry. To sprawi, że nasza szczoteczka szybciej wyschnie i będzie odizolowana od bakterii, które znajdują się na dnie kubka.

2. Pamiętajmy, aby nie przechowywać szczoteczek do zębów w zamkniętych pojemniczkach w domu. Taki sposób przechowywania oraz wilgotność stwarzają doskonale warunki do namnażania się bakterii. Pojemnik stosujmy jedynie podczas podróży, nie zapominając o jego regularnym czyszczeniu.

3. Pamiętajmy również o dokładnym umyciu rąk przed rozpoczęciem szczotkowania zębów.

Stary zwyczaj, nie pożyczaj 😉

Dzielenie szczoteczki z drugą, nawet najbliższą nam osobą, to zdecydowanie zły pomysł. Każdy z nas ma inny profil bakterii w jamie ustnej, dlatego korzystanie ze wspólnej szczoteczki może prowadzić do rozwoju infekcji, w tym próchnicy, stanów zapalnych dziąseł, aft czy opryszczki.

Z tego samego powodu szczoteczki nie powinny stać w tym samym kubku, nie powinny stykać się ze sobą, co będzie zapobiegało przenoszeniu się bakterii oraz płynów ustrojowych.

Szczoteczka do zębów to nieodłączny, niezbędny element codziennej higieny jamy ustnej. Wybór odpowiedniej szczoteczki jest więc szalenie ważny, aby mogła spełniać swoje funkcje, nie raniąc przy tym naszych dziąseł.

Autor wpisu
Picture of Monika Maślińska–Brazulewicz

Monika Maślińska–Brazulewicz

lek. stom. specjalista stomatologii dziecięcej